§
1
1. Uczniowie
Gimnazjum obowiązkowo biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt
edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu
rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych
metod.
3. Projekty
edukacyjne realizowane są w klasie I lub II.
4. Jeżeli
uczeń z różnych względów nie brał udziału w realizacji projektu do
końca klasy II, to w wyjątkowych przypadkach, za zgodą dyrektora może
brać udział w klasie III.
5. Wychowawca
klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować
projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych
opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
6. Dyrektor
w każdym roku szkolnym powierza nauczycielom prowadzenie projektu
edukacyjnego.
7. Liczba
nauczycieli, którzy będą potrzebni do sprawowania opieki nad projektami
uczniowskimi, zależy od liczby uczniów, którzy w danym roku będą
realizować projekty oraz liczby zespołów, które poszczególni
nauczyciele obejmą swoją opieką.
8. Zespół
uczniów realizujących wspólny projekt edukacyjny kompletuje wyznaczony
zgodnie z punktem 5 nauczyciel przy współpracy z wychowawcami klas.
9. Zespół
uczniów realizujących dany projekt edukacyjny powinien liczyć nie mniej
niż 5 uczniów i nie więcej niż 10. Ostateczną liczbę członków każdego
zespołu ustala Dyrektor.
10. Projekt
edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką
nauczyciela i obejmuje następujące działania:
· wybranie
tematu projektu edukacyjnego przez zespół uczniów przy współpracy z
nauczycielem;
· określenie
celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
· wykonanie
zaplanowanych działań;
· monitorowanie
przez nauczyciela prowadzącego projekt, realizacji projektu przez uczniów,
w tym wypełnianie przez nauczyciela karty projektu;
· publiczne
przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
11. Informację
o stopniu zaangażowania uczniów w prace projektowe, opiekun projektu
przekazuje wychowawcy klasy w formie pisemnej na dwa tygodnie przed
klasyfikacją śródroczną i roczną.
12. W
przypadku, gdy opiekunem projektu edukacyjnego jest wychowawca klasy,
informacja pisemna o stopniu zaangażowania ucznia w prace projektowe jest
bezprzedmiotowa.
13. Wychowawca
jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby każdy wychowanek w trakcie
nauki uczestniczył w realizacji projektu edukacyjnego.
14. Zaangażowanie
ucznia w realizację projektu ma wpływ na ustalenie przez wychowawcę
oceny zachowania zgodnie z zapisami zawartymi w Wewnątrzszkolnym
Systemie Oceniania.
15. Informacje
o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu
edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
16. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział
ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może
zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
17. Wzór
karty projektu stanowi załącznik nr 1 do niniejszych „Warunków
realizacji projektu edukacyjnego w Gimnazjum im. Karola Wojtyły w Międzyborowie”.
§
2
1. Najpóźniej
do 15 września danego roku szkolnego każdy zespół przedmiotowy
przekazuje do Dyrektora propozycje co najmniej trzech tematów projektów
edukacyjnych dla danego rocznika uczniów.
2. Zakres
tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści
nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
3. Sugestie
dotyczące tematów projektów gimnazjalnych mogą pochodzić również od
uczniów, ze strony rodziców lub innych przedstawicieli środowiska
lokalnego. Wpisu tematu do danego zakresu tematycznego dokonuje ta osoba,
która taką informacje uzyskała.
4. Po
przedstawieniu przez zespoły propozycji tematów projektów Dyrektor
powierza nauczycielom prowadzenie projektu w danym roku szkolnym.
5. Z
tematami projektów zostają zapoznani uczniowie najpóźniej do 30 września
danego roku szkolnego.
6. Uczniowie:
a. do
końca lutego w klasie pierwszej, a w klasie drugiej do końca października,
podczas godziny wychowawczej, wybierają tematy, które w swoich
projektach podejmą, spośród tematów przedstawionych przez nauczycieli.
W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość zmiany tematu
projektu edukacyjnego do końca kwietnia w klasie pierwszej i końca
listopada w klasie drugiej. Zmieniony temat jest ostateczny.
b. na
zasadzie dobrowolności tworzą grupy projektowe. W skład danej grupy
projektowej wchodzi nie mniej niż 5 uczniów i nie więcej niż 10. W przypadku,
gdy uczniowie samodzielnie nie utworzą grup, nauczyciel wychowawca
dokonuje przydziału do jednej z grup. Ostateczną liczbę członków każdego
zespołu ustala Dyrektor.
7. Uczniowie
mają czas na realizację projektu do końca kwietnia w klasie
drugiej.
8. Publiczna
prezentacja rezultatów projektów przez uczniów będzie organizowana w
miesiącu kwietniu lub maju każdego roku szkolnego.
9. W
przypadku, gdy uczniowie zrealizują projekt edukacyjny wcześniej niż to zapisano
w punkcie 5, publiczna prezentacja jest możliwa w innym niż powyższy
terminie, po uzgodnieniu tego terminu z dyrektorem szkoły.